Träna styrka!

Träna din kropp

Styrketräning handlar om att vid träning överbelasta dina muskler, därefter låta dem vila ett kort tag för att sen belasta musklerna om igen. Att belasta musklerna hårt är lite av syftet med styrketräning. Om du är nybörjar kan du ta det lite lugnare, men ha som mål att öka intensiteten och belastningen successivt. Styrketräning har det goda med sig att den bl.a. stärker kroppen, bygger muskler, ökar energiförbrukningen, ökar fettförbränningen ... 

Exempel på styrketräning: 

  • Träna igenom hela kroppen: Träna alla de viktigaste muskelgrupperna varje gång du tränar om du tränar 2-3 gånger i veckan eller mindre. Dela annars upp kroppen och dess muskelgrupper mellan olika träningspass. 
  • Träna en muskelgrupp i taget: Träna 1 - 2 övningar på varje muskelgrupp. 
  • Gör 1 uppvärmingsset samt 2 huvudset: Gör 2 huvudset där du tar ut dig helt på de sista repetitionerna i varje set. Dvs. de sista repetitionerna i varje set ska vara så jobbiga att mjölksyran kommer.
  • Låt varje set innehålla ca 5 - 10 repetitioner: Om du tränar med fria vikter så kan 4 - 6 repetitioner vara lagom, tränar du med maskiner kan de vara fler, 8 - 10 repetitioner. Du kan även börja att ha ganska många repetitioner på lägre belastning för att minska antalet repetitioner allt eftersom du höjer belastningen vid träningen. Detta är vanligt sätt om du tränar såväl med fria vikter som med maskiner.
  • Träna max 45 - 60 minuter åt gången: Bra för att inte tappa i intensitet samt att muskelmassan inte bryts ner under för lång tid.
  • Låt varje muskelgrupp vila minst 48 timmar innan man tränar dem igen: Låt muskelgrupperna vila minst 48 timmar innan nästa träningspass av samma muskelgrupper, rekommenderas för att musklerna ska hinna byggas upp igen innan nästa träningspass.
  • Variera träningen efter behov: Byt övningar ibland för att inte slita ut kroppen för mycket samt för att hitta ny inspiration. Avstå från att träna, eller träna lugnare och inte lika hårt när kroppen säjer ifrån och känner sig sliten.


Angry face

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0