Vill du vara nyttig på midsommar?

Vill du vara nyttig på midsommar?
Många livsmedel på midsommarbordet är fullt av nyttigheter, andra inte!

Sill
- är en bra proteinkälla med mycket nyttigt omega 3 fett. Se till att du äter mer sill och mindre av den röra som sillen ligger i, som brukar vara fylld med socker, salt och dåliga fetter. Det bästa är om du äter matjessill eller sill inlagd i en klar lag.

Lax - Om det bjuds på lax på midsommarbordet så ska du se till att ta av det. Lax är också en väldigt bra källa för bra proteiner och fetter.

Ägg - Gott och nyttigt, bra med proteiner. Och ät äggulan också, då den innehåller många nyttiga näringsämnen

Färskpotatis - Det finns vissa som säger att potatis är snabba kolhydrater som man ska undvika. Men, man kan äta sig mätt på potatis utan att ha fått i sig så många kalorier.

Grönsaker - Ta mycket av de grönsaker som serveras på bordet. Det kan man nästan inte få för mycket av.

Grilla -  Det går att både vara nyttig och onyttig när man grillar. Om man ska vara onyttig så kan man grilla flintastek, korv eller köpta hamburgare. Om man ska vara nyttig så kan man grilla lax, fläskfilé, oxfilé, kyckling, vegetariska grönsaksspett eller skaldjur.

Alkohol - All sorts alkohol innehåller relativt mycket kalorier och det som är det farliga med det är att dessa kalorier mättar inte och när man har druckit några glas så försvinner omdömet något och det kan lätt bli några glas till. 
Tips!
Vitt vin är det kalorisnålaste alkoholen, vilket inte innehåller speciellt många kalorier.

Jordgubbar -
Ät så mycket du orkar! Jordgubbar är fullproppat med järn som är ett viktig näringsämne som ofta ungdomar, speciellt tjejer har ont om. Ät så mycket du vill som sagt!
Tips!
Om du vill vara extra nyttig, skippa grädden/glassen och sockret!

Men själv tänker jag inte skippa något, jag skall äta allt gott jag vill :D


Angry face

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0