Stretch

Jag måste erkänna att jag är väldigt dålig på att stretcha efter träning, vilket är dåligt! Men skall försöka bli bättre på det!

Stretchar höftböjarn nedre bild, den del är en av den viktigaste delen att stretcha.

Stretching bidrar till en bra hållning och avspända muskler. Det ger bättre balans
i kroppen som i sin tur ger bättre träningsresultat. Syftet med stretchingen efter
träningen är även följande:

• Prestationshöjande - uppnå normal rörlighet, bibehålla rörligheten och ev.
öka den något.
• Skadeförebyggande - undviker stelhet och minskar slaggprodukterna från
muskeln (=mindre träningsvärk). Minskar risken för sträckningar och
muskelbristningar.
• Snabbare återhämtning.


Stretchingen bör vara en del av träningen och innefatta de sista 5-10 minuterna
av passet. En muskel som är förkort eller stel kan inte arbeta i hela sin längd
vilket påverkar träningen negativt. Stretchingen ger musklerna större
förutsättningar för att arbeta korrekt vilket i sin tur ger ökad styrka.

Angry face

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0